Infrastructura feroviară din RomâniaComplexul Feroviar București

 

Topic: Liniile industriale din cartierul Aviației

32 posts, 4335 views
 
Go to page:  1 2 3
 
 

📖 Pagination options
Liniile industriale din cartierul Aviației BMihai

Bună ziua,

Sunt un nou membru al forumului şi sunt bucuros să mă aflu aici !

Deschid topicul deoarece sunt interesat de un tren care mi-a “bântuit” copilăria, cât timp am locuit în cartierul Aviaţiei din Bucureşti. Este vorba de un tren care aducea ciment şi piatră spartă la betoniera de la capătul cartierului, de-a lungul unei porţiuni a liniei tramvaiului 5, dinspre câmpul de lângă Str. Avionului, până la intersecţia Şoselei Pipera, cu Şoseaua Barbu Văcărescu, unde era o poiană. Trenul avea în jur de 10 vagoane de ciment care staţionau împreună cu locomotiva pe una din liniile betonierei. Locomotiva era LDH-45 de 450 CP.
Betoniera era uriaşă, cred că era una din cele mai mari din Bucureşti. Din ceea am citit pe Internet, doar câteva mai aveau tren şi dimensiunile acelea: una spre Bd. Timişoara şi una în spatele Gării Progresul şi că ar fi fost folosită pentru aprovizionarea şantierului de la Casa Poporului. Cineva din cartier de acolo mi-a spus că înaintea betonierei, acolo era un depozit mare de materiale de construcţie fiindcă era marginea oraşului.
Trenul era interesant, nu stiu dacă locomotiva apartinea CFR, sau staţiei de betoane, dar parcă numărul de înmatriculare era LDH 45-360 şi era bleu fără dunga caracteristică locomotivelor CFR.
Acest tren aproviziona staţia, manevra vagoanele, lua şi ducea vagoanele în Gara Băneasa, sau dincolo de ea, probabil prin Triaj. Eu am doua amintiri cu el din perioada 1995-1997. Prima oară l-am văzut într-o după amiază iarna, trecea pe M800 în dreptul Şoselei Nordului, cu vagoane de ciment pe firul de venire de la Constanţa şi a dat un claxon piţigăiat specific. A doua oară l-am văzut facand manevre în poieniţa aproape de intersecţia Şoselei Pipera, cu Şoseaua Barbu Văcărescu, cu vagoane de piatră de tip F, când veneam cu autobuzul 135 din Floreasca, care avea staţie la fosta fabrică de mobilă Pipera. Când mă duceam la metrou la Aurel Vlaicu, vedeam că uneori locomotiva era în curte singură, sau era împreună cu vagoanele, alteori lipsea cu tot cu vagoanele ceva timp. Nu ştiu ce frecvenţă de aducere a vagoanelor avea.
Întrebările mele ar fi: Locomotiva din betonieră, ducea vagoanele numai pâna la Gara Băneasa, sau pana la Triaj? Dacă le ducea până la Triaj le ducea în Grupa A2? Cumva Gara Băneasa avea grupă de marfă pentru strângerea vagoanelor? Cumva locomotiva din betonieră staţiona în Triaj până la venirea noii garnituri, sau lua vagoanele din Gara Băneasa deja aduse din Triaj ?
La venirea unei garnituri mari de ciment să zicem dinspre Câmpulung, trenul era desfăcut în Triaj ? Cum intra garnitura prin Triaj, intra prin Grupa D şi era desfăcut în Grupa A ? Pe unde se întorcea trenul din Triaj cu vagoanele pline spre betonieră, ieşea prin Grupa A, sau racordul Chitila-Băneasa.

Nu vreau ca postarea mea să vă plictisească, dar am pus multe întrebări deoarece e o amintire din copilărie. Aş fi foarte bucuros dacă aş afla care era traseul trenului.


Mulţumesc !

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. shoppy

Fiecare cartier de blocuri din Bucuresti avea betoniera lui care l-a construit, toate aveau acces CFR, nu exista transport rutier pe vremea aceea.
Aici este vorba de fosta CF M800 - Avionului - Gara Herastrau - Vacarescu - Cerna - Luigi Galvani - Vagonului - Reinvierii - Bucuresti Obor transformata in colectoare si desfiintata putin cate putin, ultimul care a disparut a fost macazul de pe M800 la cateva luni dupa ce fusese modernizat odata cu modernizarea M800 dupa stirea inchiderii silozului de cereale de la pasajul Aviatiei. Nu a fost "de-a lungul liniei de tramvai 5", au fost paralele, cel mult se pare ca 5 a traversat o vreme lacul Colentina pe fost pod CF pana cand s-a construit cel rutier + tramvai actual. Din ce tin minte CF venea pe Avionului si in spatiul verde dintre Avionului si Pipera era un macaz, pe acolo se manevrau vagoanele in curtea betonierei.
Baneasa si Pantelimon ambele aveau grupe de marfa, deci CFR avea convoaie periodice dinspre/spre Triaj cu ambele gari, ca doar nu veneau toate LDH uzinale din Bucuresti in Triaj, cel mult venea LDH-ul in Baneasa sau Pantelimon, defapt din ce imi aduc aminte LDH uzinale aveau interzis in linie curenta sau dincolo de sabotul de deraiere al liniei colectoare/uzinale, deci CFR trebuia sa aduca vagoanele pana "in curte" la betoniera(bine, dincolo de sabotul de deraiere), dar fiind comunism/tranzitie mergea si asa(vezi capsomanii de la Busteni care au iesit in linie curenta cu LDH-ul fabricii de hartie ca sa o duca acasa pe vanzatoarea de bilete din Busteni ca stiau iei ca "rapidul de Viena mereu are intarziere", si in ziua aceea nu a avut, asa ca s-au busit cu EA-001 originala, distrugand-o).

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. Gabi23

EA 001 a avut accidentul tragic între Augustin și Apața, aproape de halta Ormeniș la 21 august 1990. Nu are legătură cu zona Bușteni.

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. BMihai

Mă bucur foarte mult pentru răspuns ! De mulţi ani voiam să ştiu cum se alimenta staţia de betoane ! În unele poze de pe Google Earth de prin 2002 se vede cum în Gara Băneasa apar şi nişte vagoane de ciment.
La un moment dat prin 2002-2003 trenul de la betonieră nu mai funcţiona, locomotiva stătea în curte singură. Atunci vedeam cum veneau camioane cu ciment dinspre interiorul oraşului spre staţie (prin Şoseaua Caramfil). Refacerea M800 a fost prin 2006-2008, deja trenul nu mai funcţiona de ani de zile.
Tata mi-a povestit că a văzut înainte de 1989 Gara Herastrau şi că liniile de la betonieră erau în legătură cu acelea ale Gării.
Dacă venea o garnitură mare de ciment, prin Triaj, având în vedere că la staţia de betoane veneau numai câteva vagoane, înseamnă că garnitura de tren se desfăcea în mai multe bucăţi care erau repartizate la mai multe staţii de betoane eventual. Din ce grupă a Triajului puteau veni locomotivele CFR în Gara Băneasa cu vagoane ?
Unde avea CFR balastiere în zona Bucureştiului ? M-am uitat pe hartă şi una care are şi cale ferată aproape este pe M900 prin Domneşti.
Mă gândesc dacă nu cumva şi staţia de betoane de la capătul autobuzelor 112 şi 135, care avea racordare la M800 avea locomotiva ei, sau folosea aceeaşi locomotivă.

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. shoppy

Fabricele de ciment din tara erau si ele conectate la niste colectoare si trimiteau vagoane in cea mai apropiata gara, cand se strangeau destule vagoane se forma un convoi care le ducea la cel mai apropiat triaj, de acolo convoiul se tria cumva adica se spargea si toate vagoanele pentru Bucuresti Triaj se strangeau pe aceeasi linie, cand linia se umplea convoiul rezultat, numit si combina pentru ca era facut din multe tipuri de vagoane combinate, se trimitea la Bucuresti Triaj(bina, asta simplist, probabil ca Satu Mare nu avea o combina periodica pentru Bucuresti dar sigur avea una zilnica pentru Cluj, deci vagoanele pentru Bucuresti le punea pe combina de Cluj, Clujul le tria din nou si le punea pe combina de Brasov si cei de la Brasov pe combina de Bucuresti).
Ajunsa combina la Bucuresti, daca ne uitam la Bucuresti Triaj asa cum este pe wikimapia.org, combina ar fi intrat in grupa A2 si s-ar fi triat in grupa B, adica in grupa B era dedicata o linie pentru Baneasa si pe ea se triau toate vagoanele pentru Baneasa, periodic sau cand linia se umplea convoiul era scos in grupa D2 si de acolo trimis in Baneasa.
Bine, in cazul betonierei Lujerului care a construit Casa Poporului traficul era atat de mare incat avea o garnitura intreaga dedicata doar pentru ea care venea direct de la una din marile fabrici de ciment, acesta nu trecea prin triaje ci venea direct, se numea naveta(ca facea naveta intre Cotroceni si fabrica de ciment).

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. fl82

  Pe wikimapia, la capatul acestei foste cai ferate industriale ce deservea fosta betoniera "Aviatiei", apare o locatie denumita "HCS" - ce reprezinta aceea locatie ?

 Locatia fostei statii CFR Bucuresti-Herastrau era intre actualele strazi  "Strada Gara Herastrau" si Bdul. Barbu Vacarescu.
 Fosta statie CFR Bucuresti-Herastrau deservea (si) fosta fabrica de glucoza, pe locul careia astazi se afla hotelul "Caro".

 In anii 50 sau 60 este desfiintata calea ferata dintre fosta statie Bucuresti-Herastrau si statia Bucuresti-Obor.
 Dupa 1980, ca urmare a constructiei cartierului de blocuri "Aviatiei" si a Bdul. Aviator Alexandru Serbanescu, este desfiintata si calea ferata dintre statia Bucuresti-Baneasa si fosta statie Bucuresti-Herastrau.
 La momentul revolutiei din decembrie 1989 aceasta cale ferata (Bucuresti Baneasa- Bucuresti Herastrau) era desfiintata deja de cativa ani!

 Si daca tot s-a desfiintat fosta betoniera "Aviatiei" ar fi bun ca primaria sectorului 1 sa achizitioneze terenul pe care se afla aceasta betoniera, pentru a putea indrepta si largi strada Avionului si eventual de a prelungi aceasta strada spre nord, prin constructia unui pasaj rutier denivelat peste magistrala CF 800 si de a duce strada Avionului spre nord, pana in cartierul ANL "Henri Coanda"!

 Si tot legat de cartierul "Aviatiei", o intrebare: in trecut, in perimetrul cuprins intre strazile Elena Caragiani, Feleacului, Smaranda Braescu si Borsa , a existat un parc ?  Astazi acolo este o vila!

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. shoppy

Linia pe strada Avionului până la intersecția Văcărescu - Pipera a existat până prin anul 2000.
Există planuri pentru Străpungerea Avionului dar exproprierile se fac doar la începerea lucrărilor.
Comuniștii au demolat multe case ca să facă parculete dar apoi au fost retrocedate.

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. BMihai

Am înţeles! Deci practic trenul intra în Bucureşti Triaj grupa A2, prin Chitila, asta dacă venea de la Câmpulung, sau Fieni (incluzând şi trierile după ieşirea din fabrică), prin nişte racordări care probabil treceau prin Punct Ramificaţie Rudeni, apoi prin bucla de la Gara Bucureştii Noi, apoi intra în Triaj A2 şi mai departe mergea aşa cum aţi spus mai sus, la Băneasa.

Se face un cartier pe locul fostei betoniere.

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. Gabi23

Ultima locomotivă care s-a aflat în zonă a fost LDH 45-390, care era rămasă pe linie între copaci prin 2011 a dispărut...
LDH45-390 - București - 26.01.2011.JPG (526.8 KB; downloaded 1333 times)

 


Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. BMihai

Da exact ! Aceasta era locomotiva ! De remarcat e că nu avea dunga specifică locomotivelor LDH. Interesant ar fi dacă cineva ar avea Monografia Uzinelor Malaxa să vadă la tabelele din spate în ce an a fost fabricată. Stația de betoane încă există, s-a mutat undeva pe centura din zona Chiajna. De vreo 3-4 ani, văd betonierele lor prin zona Bucureștii Noi-Griviței-Domenii-Crângași, dar mai des în zona Grivița-Podul Constanța-Chitilei, care sunt mai noi decât cele Roman Diesel pe care le vedeam acum 26 de ani când trenul era activ.
Astă vară pe când mergeam pe centură între Chitila și București-Vest am văzut și stația de betoane.

Aș putea să atașez un link cu un articol scris de cineva care are amintiri, despre această stație ?

Ca fapt divers, tot prin anii 1994-1995 mergeam cu autobuzul 112 și vedeam vagoanele de cereale, în general dimineața, sub Pasajul Băneasa. Cred că în spatele fabricii era macazul pentru scoaterea lor și pentru trenul din betonieră. Știu că i-se spunea Băneasa Ramificația 2.

 



Re: Intrebari despre trenul de la fosta betoniera din cartierul Aviatiei din Bucuresti. fl82

Si fosta panificatie Baneasa nu aveea si o locomotiva de manevra pe doua osii ?  

 



Re: Liniile industriale din cartierul Aviației chrisu

Din cate tin minte, linia care venea dinspre M800 spre betoniera se bifurca aprox. unde incepea str. Avionului - o linie era in afara perimetrului betonierei (in afara gardului) iar o linie (daca nu chiar 2, nu mai tin minte) intrau in incinta betonierei unde erau descarcate.
Linia din afara perimetrului se unea apoi cu cea din interior inainte sa ajunga paralel cu str. Vacarescu, si continua pana dupa intersectia cu Sos. Pipera.
Am copilarit langa betoniera acolo. Ah, din cate imi aduc aminte erau 2 locomotive albastre una mai scurta si una mai lunga (scuze, nu stiu denumirile lor tehnice).

 


 
Go to page:  1 2 3
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Complexul Feroviar București  • 
Choose destination

Since our 2313 forum members have written 423814 posts in 5275 topics and 515 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use