Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport pe cablu

 

Topic: Telecabina Buiucani

3 posts, 2403 views
Telecabina Buiucani PTMZ

Fiind vorba de un singur teleferic, unde mai pui și faptul că nu e în România, putem purta discuțiile despre el și aici.

Telecabina Buiucani, Chișinău
Este singurul teleferic ce există fizic dincolo de Prut, în Republica Moldova. Traversează o zonă verde, vis-a-vis de parcul "La Izvor", aflată în sectorul Buiucani, din Chișinău, între străzile Calea Ieșilor și Nicolae Costin. Istoria telecabinei începe în anii '80, cánd oficialii sovietici de la Chișinău inițiază un proiect de transformare a sectorului Buiucani într-un cartier dormitor la standarde ridicate. Sursele sunt foarte controversate: unii spun că telecabina a fost inaugurată în 1988, altele că în 1990. Costurile s-au ridicat la o valoare de 7 milioane de ruble sovietice după unii, iar după alții la 2 milioane de ruble sovietice. Prețul unei călătorii era de 50 de copeici sovietice, după independență fiind 1 leu moldovenesc. La început, fiind un unicat în Basarabia, era foarte popular, tariful mic și priveliștea sectorului fiind suficiente pentru a delecta amatorii de călătorii cu telefericul. În 1996 (deși unele surse specifică 1993), însă, primăria a pus telecabina în conservare pe termen nedeterminat pe motiv de nerentabilitate, de atunci instalația fiind oprită. Din păcate, cabinele au fost scoase, rămânând doar prinderile pe cablu, iar terminalele au fost vandalizate. Primăria ia în considerare reabilitarea telecabinei, însă costurile se apropie de 2 milioane de euro, bani greu de obținut, în contextul în care Moldova nu e în UE.

Date tehnice:
- constructori: Vakhtang Lejava și "Shakhtgiprotrans" Tbilisi
- arhitecți stații: Manana Kariauli și Vigen Abovean
- constructor cabine: Fabrica de Avioane Tbilisi
- lungime traseu: 0,71 km
- număr piloni: 2
- număr cabine: 2
- capacitate cabine: 25 persoane
- durată aproximativă călătorie: 3-4 minute
- viteză de deplasare: 4-5 m/s


Și câteva poze:
- unul dintre piloni:
http://wikimapia.org/12851030/ro/Pilonul ... ericului
27_big.jpg (48.99 KB; downloaded 2118 times)

- stația de la Nicolae Costin:
https://www.google.com/amp/s/noi.md/md/a ... id/18336
teleferic_kishinev-school2_narod_ru.jpg (101.75 KB; downloaded 2140 times)
https://diez.md/2013/11/08/foto-chisinau ... leferic/
838737_original.jpg (76.86 KB; downloaded 2132 times)
https://www.prospect.md/ro/history/trans ... nau.html
kanatnaya-doroga-7495-2.jpg (84.73 KB; downloaded 2126 times)

- prinderea unei foste cabine:
https://diez.md/2013/11/08/foto-chisinau ... leferic/
840191_original.jpg (155.71 KB; downloaded 2157 times)

- camera de acționare:
https://diez.md/2013/11/08/foto-chisinau ... leferic/
collage24.jpg (65.99 KB; downloaded 2120 times)

- stația de pe Calea Ieșilor:
http://wikimapia.org/7913901/ro/Teleferi ... n%C4%83u
41_big.jpg (36.62 KB; downloaded 2145 times)
http://wikimapia.org/7913901/ro/Teleferi ... n%C4%83u
86_big.jpg (55.14 KB; downloaded 2124 times)
http://wikimapia.org/7913901/ro/Teleferi ... n%C4%83u
92_big.jpg (61.85 KB; downloaded 2139 times)

 


Re: Telecabina Buiucani PTMZ

Pun 2 poze de pe net cu una dintre multele telecabine din orașul georgian Chiatura. Cabinele de la Chișinău erau ovale, identice cu cea din imagine, telecabina aceasta fiind construită tot de georgienii care au executat și telefericul basarabean:
https://www.mywanderlust.pl/chiatura-georgia/
chiatura-georgia-22.jpg (180.93 KB; downloaded 2056 times)
https://www.mywanderlust.pl/chiatura-georgia/
chiatura-georgia-20.jpg (161.34 KB; downloaded 2069 times)

 


Re: Telecabina Buiucani ByOnu

Atat noi, cat si fratii de peste Prut, confundam conservarea cu abandonul. Conservare inseamna altceva, inclusiv un minimum de mentenanta si paza.

 


Home page  • 
Parent forum: Transport pe cablu  • 
Choose destination

Since our 2307 forum members have written 423104 posts in 5269 topics and 515 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use