Topic: Linii de tramvai in cartierul Militari
7 posts, 2886 views- ClaudiuBadita
-
Posted:
-
Linii de tramvai in cartierul Militari
ClaudiuBadita
Primele tramvaie ajung la marginea Cartierului Militari in 1932, odata cu extinderea liniei 28 - Sos. Grozavesti - Pod Cotroceni pe Sos. Cotroceni pana la bariera CFR Giurgiu - Bucuresti. Tramvaiele aveau punct terminus vis-a-vis de Palatul Cotroceni, mai exact, intorceau in scoarul din fata actualului Centru Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă Cotroceni.
Abia in 1943 se prelungeste linia de tramvai peste bariera CFR pana in zona Fabrica de Lapte din Militari (astazi Cora) Punctul terminus era la capatul B-dului Armata Poporului (Iuliu Maniu) cu Libertatii (Uverturii).
B-dul Uverturii se intersecta direct cu Iuliu Maniu pentru ca Sos. Viirtutii nu exista la acea vreme iar intersectia drumurilor nu era la Lujerului ci putin mai spre centru, mai exact sub blocul Nr. 14 de pe Iuliu Maniu (unde isi are azi ING sucursala). Astfel ia fiinta linia 13 cu celalalt capat terminus la intersectia Sos Iancului cu Sos. Pantelimon. Linia 28 ramane cu punct terminus la Cotroceni.
Cel mai probabil, odata cu inaugurarea extinderii APACA din 1948 se prelungeste linia 13 pana aproape de intersectia Pacii (Iuliu Maniu) cu Apusului, punctul terminus fiind demunit la acea vreme Militari pentru a putea aduce la lucru cat mai multe persoane din Militari.
In Martie 1958 se inchide circulatiei linia de pe Sos. Cotroceni, se desfiinteaza terminalul Cotroceni si linia 28 cu totul. In decembrie 1958 linia nr. 28 este reinfiintata pe traseul Granitu - Sos Garii Catelul, lnie ce va functiona pana in 1996.
In paralel cu aceasta inchidere se deschide linia de tramvai de pe Sos. Grozavesti pentru tramvaiul 13 care va continua traseul de la Pod Cotroceni pe langa Dambovita pana la Pod Grozavesti, se va incadra pe Sos Grozavesti si va reintra pe traseul vechi din zona Leul.
In Decembrie 1960 se prelungeste linia 25 de pe Sos Panduri pe B-dul Geniului respectiv jonctiune cu Iuliu Maniu si va avea punct terminus la intersectia cu B-dul Libertatii (Uverturii) pana in 1964. Linia 25 avea punctul terminus din 1939 la Azilul Elena Doamna (Institutul Pedagogic in socialism sau azi Universitatea Nationala de Aparare sau Campusul Panduri al Universitatii Bucuresti).
Pe Harta 1957 O.N.T. Carpati din 1957 este trasata deja legatura dintre Terminal Elena Doamna - Geniului - Iuliu Maniu dar nu este mentionata nici o ruta de tramvai pe acel sector.
Dupa deschiderea liniei dinspre B-dul Geniului circulatia pe Sos Grozavesti este inchisa si drumul intra intr-un proces de sistematizare, Sos Grozavesti avea initial un traseu sinuos care se invartea printre dealurile din zona si in jurul fostei Case de Cultura a Sectorului 6 (Actual Club Quantic, fost Ecran Club). In 1962 este pusa in circulatie linia de pe noua strada iar pe 24 septembrie 1965 pe acest traseu va pleca linia circulara nr 26.
In 1973 se reorganizeaza liniile de tramvai din dreptul Palatului Cotroceni (pe atunci Palatul Pionierilor) si cu aceasta modificare zona devine capatul liniei circulare 26 pana in anul 1987 cand circulatia este deviata pe B-dul Vasile Milea - B-dul Timisoara - Str Razoare iar Str Grozavesti dezafectata. Din ce observ, pana la finalizarea Sos Progresul si a liniei de tramvai a existat o conexiune temporara intre B-dul Timisoara si Sos Progresul prin Str Razoare intre 1987 si 1988, va rog sa ma contraziceti daca cumva nu am inteles eu ceva bine si ma incurc in cronologii.
In 1964 se prelungeste linia de la Apusului pana la Inteprinderea de Prefabricate de pe noua strada Preciziei iar odata cu prelungirea linia 25 isi extinde capatul in aceasta zona, linia 13 ramane cu capat la Apusului pana in 1968. Ambele puncte terminus, Libertatii si Militari sunt desfiintate in 1968 odata cu repozitionarea sinelor de tramvai. B-dul Pacii si Armata Poporului aveau amplasate spatii verzi pe mijlocul drumului iar odata cu sistematizarea cartierului, pentru largirea arterelor s-au pozitionat sinele de tramvai peste acel spatiu verde.
O alta deviere usoara are loc in 1978 pe Valea Cascadelor. initial sinele erau amplasate pe marginea drumului din stanga, cum intrai dinspre centru de pe Iuliu Maniu, separat de partea carosabila dar odata cu largirea strazii sinele ajung pe mijlocul axului.
In 1974 se infiinteaza depoul Militari de la captul Str Preciziei si punctul Terminus Depou Militari denumit initial IREMOAS, tot in acel an se muta liniile 13 si 25 la acest punct terminus.
In 1979 demareaza santierul metroului M3 iar inagurarea acestuia are loc pe 19 august 1983, motiv pentru care se decide dezafectarea liniilor de tramvai de pe B-dul Iuliu Maniu, operatiune ce se realizeaza in 1987, odata cu deschiderea traseului alternativ Valea Cascadelor - Timisoara - Panduri (ulterior Progresul).
Liniile de pe Str Preciziei erau incadrate peste drumul existent iar in perioada lui 1987, odata cu introducerea liniei de tramvai pe Valea Cascadelor - B-dul Timisoara - Progresul se deviaza liniile de tramvai in afara partii carosabile. Tot in acel an, la capatul Inteprinderea Prefabricate vor avea punct terminus tramvaiele 42 pana prin 1996? Terminalul devine neutilizat din 1996 si este desfiintat odata cu modernizarea liniei din anul 2005. Tot in acel an intra in modernizare si Depoul Militari.
In 1992 se finalizeaza prelungirea liniei de pe B-dul Timisoara de la intersectia cu Valea Cascadelor pana la CET Vest, linie utilizata pana in 2013. Astazi linia se mai afla in teren dar intr-o stare avansata de degradare.
B-dul Virtutii si linia 41 intra in exploatare in anul 1987, pana la acea vreme actuala linie 41 circula de la Crangasi la Casa Scanteii. iar dinspre Ghencea incepand cu 1974 circula linia 8 prin Drumul Taberei pana la Terminal Lujerului, langa fosta Electrotehnica respectiv in aproprierea liniei de cale ferata. Odata cu deschiderea totala a linie 41 se dezafecteaza terminalul Lujerului iar linia 8 este deviata pana la Depoul Militari.
Primele tramvaie ajung la marginea Cartierului Militari in 1932, odata cu extinderea liniei 28 - Sos. Grozavesti - Pod Cotroceni pe Sos. Cotroceni pana la bariera CFR Giurgiu - Bucuresti. Tramvaiele aveau punct terminus vis-a-vis de Palatul Cotroceni, mai exact, intorceau in scoarul din fata actualului Centru Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă Cotroceni.
1_Piata_Leul.jpg (710.74 KB; downloaded 2971 times)
Abia in 1943 se prelungeste linia de tramvai peste bariera CFR pana in zona Fabrica de Lapte din Militari (astazi Cora) Punctul terminus era la capatul B-dului Armata Poporului (Iuliu Maniu) cu Libertatii (Uverturii).
B-dul Uverturii se intersecta direct cu Iuliu Maniu pentru ca Sos. Viirtutii nu exista la acea vreme iar intersectia drumurilor nu era la Lujerului ci putin mai spre centru, mai exact sub blocul Nr. 14 de pe Iuliu Maniu (unde isi are azi ING sucursala). Astfel ia fiinta linia 13 cu celalalt capat terminus la intersectia Sos Iancului cu Sos. Pantelimon. Linia 28 ramane cu punct terminus la Cotroceni.
3_Lujerului.jpg (695.18 KB; downloaded 2972 times)
Cel mai probabil, odata cu inaugurarea extinderii APACA din 1948 se prelungeste linia 13 pana aproape de intersectia Pacii (Iuliu Maniu) cu Apusului, punctul terminus fiind demunit la acea vreme Militari pentru a putea aduce la lucru cat mai multe persoane din Militari.
4_Apusului.jpg (653.42 KB; downloaded 2971 times)
In Martie 1958 se inchide circulatiei linia de pe Sos. Cotroceni, se desfiinteaza terminalul Cotroceni si linia 28 cu totul. In decembrie 1958 linia nr. 28 este reinfiintata pe traseul Granitu - Sos Garii Catelul, lnie ce va functiona pana in 1996.
In paralel cu aceasta inchidere se deschide linia de tramvai de pe Sos. Grozavesti pentru tramvaiul 13 care va continua traseul de la Pod Cotroceni pe langa Dambovita pana la Pod Grozavesti, se va incadra pe Sos Grozavesti si va reintra pe traseul vechi din zona Leul.
In Decembrie 1960 se prelungeste linia 25 de pe Sos Panduri pe B-dul Geniului respectiv jonctiune cu Iuliu Maniu si va avea punct terminus la intersectia cu B-dul Libertatii (Uverturii) pana in 1964. Linia 25 avea punctul terminus din 1939 la Azilul Elena Doamna (Institutul Pedagogic in socialism sau azi Universitatea Nationala de Aparare sau Campusul Panduri al Universitatii Bucuresti).
Pe Harta 1957 O.N.T. Carpati din 1957 este trasata deja legatura dintre Terminal Elena Doamna - Geniului - Iuliu Maniu dar nu este mentionata nici o ruta de tramvai pe acel sector.
Dupa deschiderea liniei dinspre B-dul Geniului circulatia pe Sos Grozavesti este inchisa si drumul intra intr-un proces de sistematizare, Sos Grozavesti avea initial un traseu sinuos care se invartea printre dealurile din zona si in jurul fostei Case de Cultura a Sectorului 6 (Actual Club Quantic, fost Ecran Club). In 1962 este pusa in circulatie linia de pe noua strada iar pe 24 septembrie 1965 pe acest traseu va pleca linia circulara nr 26.
2_Soseaua_Grozavesti.jpg (794.31 KB; downloaded 2971 times)
In 1973 se reorganizeaza liniile de tramvai din dreptul Palatului Cotroceni (pe atunci Palatul Pionierilor) si cu aceasta modificare zona devine capatul liniei circulare 26 pana in anul 1987 cand circulatia este deviata pe B-dul Vasile Milea - B-dul Timisoara - Str Razoare iar Str Grozavesti dezafectata. Din ce observ, pana la finalizarea Sos Progresul si a liniei de tramvai a existat o conexiune temporara intre B-dul Timisoara si Sos Progresul prin Str Razoare intre 1987 si 1988, va rog sa ma contraziceti daca cumva nu am inteles eu ceva bine si ma incurc in cronologii.
10_Razoare.jpg (774.71 KB; downloaded 2971 times)
In 1964 se prelungeste linia de la Apusului pana la Inteprinderea de Prefabricate de pe noua strada Preciziei iar odata cu prelungirea linia 25 isi extinde capatul in aceasta zona, linia 13 ramane cu capat la Apusului pana in 1968. Ambele puncte terminus, Libertatii si Militari sunt desfiintate in 1968 odata cu repozitionarea sinelor de tramvai. B-dul Pacii si Armata Poporului aveau amplasate spatii verzi pe mijlocul drumului iar odata cu sistematizarea cartierului, pentru largirea arterelor s-au pozitionat sinele de tramvai peste acel spatiu verde.
6_Preciziei.jpg (645.88 KB; downloaded 2970 times)
O alta deviere usoara are loc in 1978 pe Valea Cascadelor. initial sinele erau amplasate pe marginea drumului din stanga, cum intrai dinspre centru de pe Iuliu Maniu, separat de partea carosabila dar odata cu largirea strazii sinele ajung pe mijlocul axului.
5_Valea Cascadelor.jpg (707.63 KB; downloaded 2971 times)
In 1974 se infiinteaza depoul Militari de la captul Str Preciziei si punctul Terminus Depou Militari denumit initial IREMOAS, tot in acel an se muta liniile 13 si 25 la acest punct terminus.
7_Depou_Militari_IREMOAS.jpg (531.39 KB; downloaded 2970 times)
In 1979 demareaza santierul metroului M3 iar inagurarea acestuia are loc pe 19 august 1983, motiv pentru care se decide dezafectarea liniilor de tramvai de pe B-dul Iuliu Maniu, operatiune ce se realizeaza in 1987, odata cu deschiderea traseului alternativ Valea Cascadelor - Timisoara - Panduri (ulterior Progresul).
Liniile de pe Str Preciziei erau incadrate peste drumul existent iar in perioada lui 1987, odata cu introducerea liniei de tramvai pe Valea Cascadelor - B-dul Timisoara - Progresul se deviaza liniile de tramvai in afara partii carosabile. Tot in acel an, la capatul Inteprinderea Prefabricate vor avea punct terminus tramvaiele 42 pana prin 1996? Terminalul devine neutilizat din 1996 si este desfiintat odata cu modernizarea liniei din anul 2005. Tot in acel an intra in modernizare si Depoul Militari.
In 1992 se finalizeaza prelungirea liniei de pe B-dul Timisoara de la intersectia cu Valea Cascadelor pana la CET Vest, linie utilizata pana in 2013. Astazi linia se mai afla in teren dar intr-o stare avansata de degradare.
8_CET_Vest.jpg (706.2 KB; downloaded 2970 times)
B-dul Virtutii si linia 41 intra in exploatare in anul 1987, pana la acea vreme actuala linie 41 circula de la Crangasi la Casa Scanteii. iar dinspre Ghencea incepand cu 1974 circula linia 8 prin Drumul Taberei pana la Terminal Lujerului, langa fosta Electrotehnica respectiv in aproprierea liniei de cale ferata. Odata cu deschiderea totala a linie 41 se dezafecteaza terminalul Lujerului iar linia 8 este deviata pana la Depoul Militari.
9_Lujetului_Timisoarei.jpg (747.02 KB; downloaded 2970 times)
- ClaudiuBadita
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
ClaudiuBadita
Si zona Terminalului Geniului, multumesc @andrei11 si @rosetti61 pentru discutiile purtate pe tema asta prin 2018, au fost de real ajutor.
Si zona Terminalului Geniului, multumesc @andrei11 si @rosetti61 pentru discutiile purtate pe tema asta prin 2018, au fost de real ajutor.
11_Terminal_Geniului.jpg (693.02 KB; downloaded 2899 times)
- Utilizator anonim 2
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
Utilizator anonim 2
Extraordinara documentare, exceptional efort de sinteza! Cordiale felicitari din partea mea!
Desi am trait cea mai mare parte din viata in acest cartier, am doar vagi cunostinte despre fostele cai de rulare si liniile de tramvai aferente. O sa imi ia ceva vreme sa asimilez aceste detalii. Inca o data, bravo! si multumiri pentru munca depusa.
Extraordinara documentare, exceptional efort de sinteza! Cordiale felicitari din partea mea!
Desi am trait cea mai mare parte din viata in acest cartier, am doar vagi cunostinte despre fostele cai de rulare si liniile de tramvai aferente. O sa imi ia ceva vreme sa asimilez aceste detalii. Inca o data, bravo! si multumiri pentru munca depusa.
- rosetti61
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
rosetti61
Pe sos. Cotroceni linia lui 28 este prelungita in 1931.
Linia din Militari a fost data in exploatare in 1943 si functiona intre statuia Leul si Str. Iedului (in zona unde incepe Str. Apusului) cu nr. 13, cale simpla cu bretele de asteptare pe parcurs. Intre capatul de la Leu si capatul de la Azilul Elena Doamna exista o linie simpla de serviciu pentru acces la depou.
(Darea de seama STB pe 1943)
In 1948 circulatia tramvaielor se sisteaza datorita faptului ca soseaua Alexandru I sau Bolintin cum se mai numea atunci, inainte de botezarile comuniste intra in campania de modernizare a arterelor de penetratie (concomitent cu Sos Chitilei - tramvai inaugurat tot in 1943 ce va sta oprit pana in 1952) - au loc lucrari de carosabil si canalizare iar tramvaieie sunt inlocuite de autobuze cu acelas indicativ ca al tramvaiului. Circulatia se reia in 1950, de asta pe cale dubla ce traverseaza calea ferata de la Palatul Cotroceni si se uneste cu cea de pe Sos. Cotroceni - linia 13 va circula din Cartierul Militari pana la Sos. Iancului, asigurand transbordari cu aproape toate liniile de tramvai. Bucla de la Leu se desfiinteaza insa nu stiu daca linia de serviciu s-a mai pastrat. In anul 1953 se construieste bucla de la "Farmacie", folosita de 13 barat, o ranforsare a lui 13.
In 1962-1963 se incepe linia de tramvai spre noua platforma industriala din vestul orasului, pe Bd. Pacii - Str. Lucernei (ulterior Valea Cascadelor in a doua jumatate a anilor '60) - Bd. Preciziei pana la Fabrica de Bai si Radiatoare, unde se va prelungi in 1963 linia 25 (tramvaiul 13 are traseul prelungit numai in orele de varf).
Odata cu venirea Tatrelor in 1974 incepe constructia unui depou special pentru aceste tramvaie, la capatul platformei industriale Militari astfel ca in 1975 se da in folosinta prelungirea liniei pana la Depoul Militari - bucla de la IREMOAS se pastreaza insa o perioada este nefolosita pana dupa 1983, cand liniile 35 si 37 au capatul stabilit aici. A functionat pana in 1997, fiind dezafectata la lucrarile de modernizare a liniei de pe Preciziei in 2004.
Vine fatidicul an 1986. Se stia din timp de viitoarele lucrari edilitare - in prima parte a anului au aparut articole in presa referitoare la introducerea tramvaiului in Drumul Taberei si constructia pasajului de la Lujerui. Prin iunie au inceput lucrari de inlocuire a liniei vechi cu cea "silentioasa" cu sine inglobate in dale de beton, care s-au intins pe tot parcursul verii. Intai se inchide Bd. Pacii pana la Depoul Militari (circula autobuzul naveta 639 Dep. MIlitari - Lujerului, pe bd, Armata Poporului circula tramvaiul naveta 51 Lujerului - Gara Basarab). Linia 13 circula deviata de la Virgiliu prin Berzei - Buzesti pana la capatul lui 34 de la Sos. N. Titulescu, 25 ajunge si el tot acolo iar liniile 35, 37, 47 si 48 se desfiinteaza. Urmeaza la modernizare si Bd. Armata Poporului dar numai intre Lujerului si Apaca - 51 se desfiinteaza iar 639 prelungit la Piata Leul. La data de 7 octombrie se redeschide circulatia tramvaielor pe linie modernizata (numai 25, 35 si 37) insa pe 15 noiembrie se da "la loc comanda" pentru ca incep lucrarile la Pasajul Lujerului iar liniile se desfiinteaza. Lucrari in forta au loc pe strazile Emil Bodnaras, Ho-si-Min (Timisoara si Paul Teodorescu de azi) si strapungerea spre Grozavesti (linii intrate in uz din 1987).
Terminalul de la Piata Leul (s-a numit Palatul Pionierilor pana in 1976) a fost amenajat pentru linia 26 in anul 1970, intrand in exploatare in luna decembrie a aceluiasi an. Este folosit pana in anul 1984 cand capatul lui 26 se muta la Sura Mare si ca tranzit pana in 1987, cand linia dintre Podul Grozavesti si Razoare este desfiintata ca urmare a mutarii tramvaielor pentru o mai buna legatura cu cartierele MIlitari, Drumul Taberei si Politehnica pe varianta de traseu de la APACA.
LE:
Sos. Grozavesti a fost indreptata atunci cand s-a introdus tramvaiul in 1958 si a inceput dezafectarea fostei linii ferate.
In perioada 1987-1988 tramvaiele circulau de la Grozavesti prin strapungerea Ho-si Min (Doina Cornea azi) - Ho-si-Min (Paul Teodorescu azi) - prelungirea Bodnaras (Timisoara). Pe acest traseu a inceput sa circule mai intai tramvaiul, carosabilul fiind doar o transee noroioasa, asfalt cat de cat mai exista pe Ho-si-Min, aflat in proces de largire - au muscat putin din ambele parti, cu fabrica de confectii si unitatile militare (aici mai mult, au ramas fara gardul original, inlocuit de panouri metalice gard de santier). Inspre vara lui 1987 era gata si carosabilul, au mai ramas ceva retusuri de facut pe Timisoara. Peroanele din statii erau la inceput din sine vechi umplute cu pietris si asfalt, la nivelul liniei mai tarziu fiind inaltate si inlocuite cu refugii clasice din beton.
Linia spre CET Vest functioneaza din 1992 pana in 2011.
Pe sos. Cotroceni linia lui 28 este prelungita in 1931.
Linia din Militari a fost data in exploatare in 1943 si functiona intre statuia Leul si Str. Iedului (in zona unde incepe Str. Apusului) cu nr. 13, cale simpla cu bretele de asteptare pe parcurs. Intre capatul de la Leu si capatul de la Azilul Elena Doamna exista o linie simpla de serviciu pentru acces la depou.
militari.jpg (123.42 KB; downloaded 2893 times)
linia 13.jpg (232.13 KB; downloaded 2883 times)
(Darea de seama STB pe 1943)
In 1948 circulatia tramvaielor se sisteaza datorita faptului ca soseaua Alexandru I sau Bolintin cum se mai numea atunci, inainte de botezarile comuniste intra in campania de modernizare a arterelor de penetratie (concomitent cu Sos Chitilei - tramvai inaugurat tot in 1943 ce va sta oprit pana in 1952) - au loc lucrari de carosabil si canalizare iar tramvaieie sunt inlocuite de autobuze cu acelas indicativ ca al tramvaiului. Circulatia se reia in 1950, de asta pe cale dubla ce traverseaza calea ferata de la Palatul Cotroceni si se uneste cu cea de pe Sos. Cotroceni - linia 13 va circula din Cartierul Militari pana la Sos. Iancului, asigurand transbordari cu aproape toate liniile de tramvai. Bucla de la Leu se desfiinteaza insa nu stiu daca linia de serviciu s-a mai pastrat. In anul 1953 se construieste bucla de la "Farmacie", folosita de 13 barat, o ranforsare a lui 13.
In 1962-1963 se incepe linia de tramvai spre noua platforma industriala din vestul orasului, pe Bd. Pacii - Str. Lucernei (ulterior Valea Cascadelor in a doua jumatate a anilor '60) - Bd. Preciziei pana la Fabrica de Bai si Radiatoare, unde se va prelungi in 1963 linia 25 (tramvaiul 13 are traseul prelungit numai in orele de varf).
Odata cu venirea Tatrelor in 1974 incepe constructia unui depou special pentru aceste tramvaie, la capatul platformei industriale Militari astfel ca in 1975 se da in folosinta prelungirea liniei pana la Depoul Militari - bucla de la IREMOAS se pastreaza insa o perioada este nefolosita pana dupa 1983, cand liniile 35 si 37 au capatul stabilit aici. A functionat pana in 1997, fiind dezafectata la lucrarile de modernizare a liniei de pe Preciziei in 2004.
Vine fatidicul an 1986. Se stia din timp de viitoarele lucrari edilitare - in prima parte a anului au aparut articole in presa referitoare la introducerea tramvaiului in Drumul Taberei si constructia pasajului de la Lujerui. Prin iunie au inceput lucrari de inlocuire a liniei vechi cu cea "silentioasa" cu sine inglobate in dale de beton, care s-au intins pe tot parcursul verii. Intai se inchide Bd. Pacii pana la Depoul Militari (circula autobuzul naveta 639 Dep. MIlitari - Lujerului, pe bd, Armata Poporului circula tramvaiul naveta 51 Lujerului - Gara Basarab). Linia 13 circula deviata de la Virgiliu prin Berzei - Buzesti pana la capatul lui 34 de la Sos. N. Titulescu, 25 ajunge si el tot acolo iar liniile 35, 37, 47 si 48 se desfiinteaza. Urmeaza la modernizare si Bd. Armata Poporului dar numai intre Lujerului si Apaca - 51 se desfiinteaza iar 639 prelungit la Piata Leul. La data de 7 octombrie se redeschide circulatia tramvaielor pe linie modernizata (numai 25, 35 si 37) insa pe 15 noiembrie se da "la loc comanda" pentru ca incep lucrarile la Pasajul Lujerului iar liniile se desfiinteaza. Lucrari in forta au loc pe strazile Emil Bodnaras, Ho-si-Min (Timisoara si Paul Teodorescu de azi) si strapungerea spre Grozavesti (linii intrate in uz din 1987).
Terminalul de la Piata Leul (s-a numit Palatul Pionierilor pana in 1976) a fost amenajat pentru linia 26 in anul 1970, intrand in exploatare in luna decembrie a aceluiasi an. Este folosit pana in anul 1984 cand capatul lui 26 se muta la Sura Mare si ca tranzit pana in 1987, cand linia dintre Podul Grozavesti si Razoare este desfiintata ca urmare a mutarii tramvaielor pentru o mai buna legatura cu cartierele MIlitari, Drumul Taberei si Politehnica pe varianta de traseu de la APACA.
LE:
Sos. Grozavesti a fost indreptata atunci cand s-a introdus tramvaiul in 1958 si a inceput dezafectarea fostei linii ferate.
In perioada 1987-1988 tramvaiele circulau de la Grozavesti prin strapungerea Ho-si Min (Doina Cornea azi) - Ho-si-Min (Paul Teodorescu azi) - prelungirea Bodnaras (Timisoara). Pe acest traseu a inceput sa circule mai intai tramvaiul, carosabilul fiind doar o transee noroioasa, asfalt cat de cat mai exista pe Ho-si-Min, aflat in proces de largire - au muscat putin din ambele parti, cu fabrica de confectii si unitatile militare (aici mai mult, au ramas fara gardul original, inlocuit de panouri metalice gard de santier). Inspre vara lui 1987 era gata si carosabilul, au mai ramas ceva retusuri de facut pe Timisoara. Peroanele din statii erau la inceput din sine vechi umplute cu pietris si asfalt, la nivelul liniei mai tarziu fiind inaltate si inlocuite cu refugii clasice din beton.
Linia spre CET Vest functioneaza din 1992 pana in 2011.
- aztec
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
aztec
Linia spre CET Vest a murit dar nu se preda.
Cu toate ca recent au macelarit macazul, semn ca se dorea lichidarea...se pare ca va intra in revitalizare.
Adică modernizare.
In curand si pe teren.
Linia spre CET Vest a murit dar nu se preda.
Cu toate ca recent au macelarit macazul, semn ca se dorea lichidarea...se pare ca va intra in revitalizare.
Adică modernizare.
In curand si pe teren.
- shoppy
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
shoppy
Păi o să fie pe străpungere că s-a prevăzut tramvai.
Păi o să fie pe străpungere că s-a prevăzut tramvai.
- Utilizator anonim 2
-
Posted:
-
Re: Linii de tramvai in cartierul Militari
Utilizator anonim 2
Ca idee: Militariul era o simpla comuna suburbana si in 1943, in plin razboi, au construit linie de tramvai.
Acum nu sint capabili sa asigure o legatura cu capacitate suficienta catre Chiajna, comuna cu cel putin 40.000 de oameni, in vreme de pace si in cea mai prospera perioada din istoria tarii.
Ca idee: Militariul era o simpla comuna suburbana si in 1943, in plin razboi, au construit linie de tramvai.
Acum nu sint capabili sa asigure o legatura cu capacitate suficienta catre Chiajna, comuna cu cel putin 40.000 de oameni, in vreme de pace si in cea mai prospera perioada din istoria tarii.