Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi Ilfov

 

Topic: Întrebari și răspunsuri

1058 posts, 307564 views
 
Go to page:  1  ... 13 14 15 16 17 18 19  ... 76
 
 

📖 Pagination options
  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Intrebari si raspunsuri Tom

nokia2110 wrote:
@Tom: primarul ăla care a tăiat cişmelele de pe străzi era cumva Demitrie I. Dobrescu ("Primarul Târnăcop").
Nu, era in sectorul 3. Nu-i dau numele, nu ca ar fi un secret, dar nu vreau sa-mi aduc aminte de el.

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

Cote pentru 706 RO: http://www.smcars.net/forums/skoda/2410 ... 958-a.html
Cote pentru 706 RTO: http://www.smcars.net/forums/skoda/2411 ... 971-a.html

Conform monografiei RATB, actualele ateliere centrale au fost folosite ca depou pana in 1962 cand s-a desfiintat intrarea din Soseaua Stefan cel Mare si s-a construit cea actuala de pe strada Vagonului.

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Tom wrote:
nokia2110 wrote:
@Tom: primarul ăla care a tăiat cişmelele de pe străzi era cumva Demitrie I. Dobrescu ("Primarul Târnăcop").
Nu, era in sectorul 3. Nu-i dau numele, nu ca ar fi un secret, dar nu vreau sa-mi aduc aminte de el.

Dar când s-a întâmplat faza asta?

@Dominatrix: mulţumesc pentru link-uri.
În monografie nu se menţionează nimic despre autobuzele "Ikarus" 60?
E ciudat că nu ţin minte să fi dat în vreun număr din "Muncitorul I.T.B." de aceste autobuze. Dar nu sunt 100% sigur de asta (dacă mai ajung la Bibloteca Academiei sau găsesc caietul pe care am notat diverse chestii din "Muncitorul I.T.B." s-ar putea să elucidez misterul).

 


  • Tom
  • Posted:
  •  

Re: Intrebari si raspunsuri Tom

@nokia2110: Inainte de actualul primar...

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

nokia2110 wrote:
În monografie nu se menţionează nimic despre autobuzele "Ikarus" 60?
Nu.
nokia2110 wrote:
E ciudat că nu ţin minte să fi dat în vreun număr din "Muncitorul I.T.B." de aceste autobuze.
Ti-am mai spus ca nu au existat asemenea autobuze la ITB...

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Şi dacă nu au fost, atunci de ce se menţionează în cartea aceea că s-au adus asemenea autobuze? (sau s-a adus doar 1?!). Mă gândesc Pe De aLtă parte că există posibilitatea ca autobuzul (autobuzele) "Ikarus" 60 ale I.T.B. să nu prea stat prea mult pe la I.T.B. şi să fi fost trims(e) în alt oraş(e).
De unde în anii '50-'60 pasiunea I.T.B.-ului pentru autobuze "Škoda"? (că deja prin 1960 "Ikarus" producea în nr. foarte mare autobuze).

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

Nu e vorba de "pasiunile" ITB'ului pentru Škoda, fiindca au fost si alte intreprinderi de transport din tara care au avut asemenea autobuze, ci de "indicatiile pretioase" primite de la COMECON. La fel si cu tramvaiele Tatra.

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Dar C.A.E.R. de ce nu a zis să cumpărăm autobuze de la maghiari (unguri) sau alea erau rezervate pentru Marele Frate de la Răsărit?
Se pare că undele "indicaţii preţioase" chiar erau preţioase, faţă de alea a lui "alo, alo, staţi liniştiţi la locurili voastre!".
Oare cum de nu ne-au obligat cei de la C.A.E.R. să cumpărăm troleibuze din Cehoslavica sau Ungaria?

Are cineva idee unde aş putea să găsesc o listă aproximativă cu parcul circulant zilnic al liniilor de tramvai şi troleibuz din anii '80 (şi poate chiar al celor de autobuz  :D ).
Există vreo statistică a numărului de tramvaie, troleibuze, autobuze în stare de circulaţie (nu retrase) ale I.T.B. din perioada 1980-1989 şi ale R.A.T.B . din perioada 1990-2006?

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

Autobuzele Ikarus erau "rezervate" pentru URSS si RDG. Si Ungaria era evident plina de Ikarus, indiferent ca era vorba de transport urban diesel sau electric, transport suburban, interurban sau international. Legat de exporturile masive in URSS si RDG, la finele anilor '80, in tot Berlinul de Est circula un singur tip de autobuz: Ikarus 280. Apreciez ca numai in Berlin erau vreo 2000 (doua mii) de Ikarus 280,  ca sa nu mai vorbim de restul RDG care era plin de Ikarus 256 si 280.
nokia2110 wrote:
Există vreo statistică a numărului de tramvaie, troleibuze, autobuze în stare de circulaţie (nu retrase) ale I.T.B. din perioada 1980-1989 şi ale R.A.T.B . din perioada 1990-2006?
Conform datelor domnului Alexandru Sterian, evolutia parcului activ al ITB (deci fara vehicule retrase definitiv din circulatie) in perioada 1960 - 2004. Listele nu sunt 100% exacte.
Vagoane  motor:
1.jpg (195.41 KB; downloaded 3844 times)

Vagoane remorca:
2.jpg (228.33 KB; downloaded 3789 times)

Autobuze:
3.jpg (173.8 KB; downloaded 3874 times)

Troleibuze:
4.jpg (162.91 KB; downloaded 3827 times)
5.jpg (33.19 KB; downloaded 3843 times)

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Uau. La un momendat I.T.B. avea în circulaţie 656 de troleibuze din care 336 articulate!  :o  :shock: Chiar dacă nu erau efectiv 656 în circulaţie, ci să zicem 630 tot era ceva faţă de ziua de azi. Bine, pe atunci erau mai multe trasee de troleibuz (firobuz), dar scăzând parcul circulant pentru unele linii precum 81, 82, 83, 84, 87, 88, 94, 95 tot ar trebui să avem în circulaţie vreo 300 de troleibuze... care există pe hârtie, numai că multe sunt trase pe dreapta. Defapt ar trebui să repare sau să mai aducă ceva troleibuze, ca să sporească parcul circulant pe anumite linii şi poate să mai înfiinţeze 2-3 trasee (utilizând infrastctura existentă).
Bănuiesc să desfiinţarea troleibuzelor pe Axa Nord-Sud a fost un motiv excelent pentru casarea troleibuzelor Dac 112 România (cunoscute de noi ca şi Roman 112E.)  :evil: În 1991 le-au hăcuit pe ultimele... bineînţeles că nu au putut păsatra unul pentru muzeu.  :x

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

Am re-scanat pagina cu inventarul de vagoane remorca, fiindca initial nu se vedea capul de tabel.
Legat de pastrarea vehiculelor vechi, nu s-a pus niciodata problema de vreun muzeu in adevaratul sens al acestui cuvant. Cel mult de o colectie particulara, cu exponate ascunse de angajati - la propriu - prin vreun colt de depou sau atelier. Si asta pentru ca inainte de 1990, la casarea unor obiecte de inventar, era obligatoriu sa fie distruse in totalitate, ca sa nu se fure materiale. Exista si o comisie ce asista la distrugerea totala. Dacă respectai legea trebuia sa arunci tot. Ce s-a salvat, s-a salvat prin ilegalitati.

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Just curios, în Cehia şi Slovacia cum de au păstrat ceva vehicule vechi? - mă refer la troleibuze şi autobuze, că, aşa, şi la noi s-au păstrat ceva tramvaie... Ca fapt divers, cel mai vechi autobuz existent în România e cehesc (un "Praha" din 1948), iar cele mai vechi troleibuze sunt elveţiene, desigur  8-) (un "Saurer" 4TIILM la Timişoara şi un "F.B.W." 51G.Tr. (troleibuz articulat) - în speţă "Marele Alb" de la Sibiu (Hermannstad), care însă nu e într-o stare prea bună; ambele troleibuze sunt produse în 1960). Dacă autobuzul "Praha" s-ar putea să fi fost în România de pe vremea comunismului, cele 2 troleibuze (firobuze) elveţiene din 1960 sunt aduse după 1990. Şi cele mai vechi troleibuze din Bulgaria tot elveţiene sunt şi tot după 1990 sunt aduse. Numai că cele 3 mai vechi de la Ruse sunt din 1956. Oare dacă ai aduce vreunul în România şi l-ai pune într-un film ar crede românii că au circulat pe la noi în anii '50-'60 troleibuze elveţiene?  :lol:

Dominatrix, ai avut dreptate. Dep. Ştefan cel Mare a fost transformat în întregime în garaj de autobuze în 1962. În 1937 doar remizele A şi B au fost transformate în garj, ocazie cu care au fost demontaţi 5 stâlpi. Vasile Lascăr a fost la un momendat şi depou, şi garaj!  :shock: În 1937 defapt depoul se numea Tei iar garajul Vasile Lascăr.
Tot în 1937 cel mai mare interval de succedare al unei linii de autobuze a S.T.B. era cam de 12 sau 17 minute (liniile erau 54 Cimit. Bellu - Com. Popeşti-Leordeni şi O actula P.P.L. - Aerp. Băneasa - C.F.R. Otopeni (Baloteşti) *). Oamenii de atunci aveau viziune. S-au gândit că nu reentabil să trimiţi pe trasee cu nr. redus de călători autobuze de capacitate mare. Bine, pe atunci autobuze de "capacitate mare" erau "Renault" care aveau o capacitate de 61 de locuri pe scaun + vreo 20 în picioare (deci cam 81 de locuri în total) şi "Henschel" care aveau o capacitate de 62 de locuri pe scaun + vreo 20 pe scaun (deci cam 82 de locuri în total). Astea de capacitate mare circulau pe linii precum 31, 32 şi probabil 44, 47. Ambele modele de autobuze aveau cabină separată pentru şofer.
Tot în 1937 s-a construit Garajul (Autobaza) Panduri. A fost dată în folosinţă în luna decembrie. Avea o suprafaţă de aprox. 5.400 m.p. şi putea găzdui cca 200 autobuze.
Tot în 1937 S.T.B. achiziţionează un mic garaj pe Cal. Dorobanţilor. "Propietatea" avea 2.690 m.p., din care 1.336 m.p. garajul propiu zi. Conform cărţii de telefoane din 1938 (uite la ce pot fi bune vechile cărţu de telefoane) garajul se afla pe Cal. Dorobanţi (lor) nr. 31
http://lcweb2.loc.gov/cgi-bin/ampage?co ... recNum=385
Belive it or not, garajul cu pricina mai există! Ultima dată era o reprezentanţă "Daewoo" pe acolo. Garajul se află între A.S.E./Str. Mr. Giurescu şi Palatul Alexandru Lahovary ** (azi "Cambridge School of Bucharest"). Clădirile se află pe latura vestică (apuseană) a bulevardului. Mă întreb dacă acel garaj era penetru autobuze sau adăpostea vehicule pentru uz tehnic?
Apropos, tot în 1937 a fost înfiinţată linia de autobuz 52 Com. Militari *** - Com. Roşu (prin sept. cred).
Din păcate totul a început să se distrugă cu ocazia W.W.2., apoi cu venirea comuniştilor. Lovitura de graţie a fost dată însă de "atotştiutorul" Ceauşescu.

* totuşi nu sunt sigur dacă era C.F.R. Baloteşti sau C.F.R. Centură Otopeni. Deabea pe 9 ianuarie am să mai am acces la Darea de seamă a S.T.B. pe anul 1937.
** în perioada comunistă acolo a funcţionat o policlinică de pediatrie. Am fost şi eu o zi internat pe acolo.
Îşi aminteşte cineva ce era în locul Policlincii Alexandru Sahia (Dorobanţi)?
*** Militari a devenit cartier al Bucureştiului cu ocazia reformei administrative din 1950

Că tot am pomenit de otobele "Reunault".
1) Ultimele modele cu botul scos în afară au circulat prin 1955 şi erau poreclie obositele (cf. "Muncitorul I.T.B."). Una din ultimele linii de autobuz pe care au circulat aşa ceva a fost 40 (Cart. Moara Vitan - Cal. Vitan - Str. Laborator - Str. Foişorului - Str. Lt. Col. Papazoglu - Spl. Unirii - P-ţa Unirii (28 Martie) - Spl. Unirii - P-ţa Senatului - Spl. Independenţei (stâng la dus, drept la întors) - Podul Izvor);
2) Sper să fi xeroxat acea poză cu un autobuz "Renault" cu botul scos în afară care a fost transformat în troleibuz.
3) A existat o variantă de carosare care acoperea şi motorul, motorul fiind băgat în interiorul autobuzului. Se pare că această variantă mai era în circulaţie în 1952. Sursa pozei din 1952 este albumul "Bucharest" scos în 1953 de "Publishing House of the Rumanian Institute for Cultural Relations with forgein countryes" (pe vremuri se scria Rumania deoarece englezii au preluat denumirea de la francezii care scriu Rumanie; şi în 1952 încă se scria cu "â"; off-topic: sunt curios cum de românii spun Elveţiei "Elveţia" şi nu au luat o denumire cu "S..."?). Oare unde e făcută poza din 1952? Podul din imagine este cumva Ştirbei Vodă (Eroilor)?
Nu am ajuns să scanez azi poza... aşa că am xeroxat-o alb negru. Deabea pe 9 ianuarie se mai deschide sala de lectură a Muzeului Municipiului Bucureşti. Aş cumpăra personal albumul, numai să-l găsesc la un preţ omenesc.  :evil: Şi nici scannerul (digitalizatorul) meu nu e unul super...
Ist. transp. de calatori in Buc. pg. 182-183.rar
Ist. transp. de calatori in Buc. pg. 182-183.rar (240.35 KB; downloaded 192 times)
Cheiul Dambovitzei (Spl. Independentzei) si Podul Victor Babesh (Operei) in 1952.rar
Cheiul Dambovitzei (Spl. Independentzei) si Podul Victor Babesh (Operei) in 1952.rar (177.73 KB; downloaded 189 times)

 


Re: Intrebari si raspunsuri nokia2110

Interior de autobuz "Škoda" 706 R.O.: http://www.avia-club.com/forum-tema/let ... y-skoda-61
(scuze că nu am editat postul anterior pentru a pune link-ul, dar e prea încărcat cel anterior)
Şi ceva date despre 706 R.O. şi 706 R.T.O.
http://www.mosteckamhd.cz/rto.htm
Uau! 706 R.O. putea să prindă şi 68 km./h.! Era rapid. Autobuzele elveţiene aveau chiar şi în anii '60 viteza maximă de 60 k.m./h. (bine, în Elveţia sunt multe dealuri şi au nevoie de motoare cu cuplu mare  :twisted: ).
Oare care era viteza maximă a "T.V."-urilor 1 şi 2?  :geek:
Iar dacă are cineva bani, o broşură (în rusă se pare) pentru 706 R.O.
http://www.antikvariat-kokickovi.cz/ind ... =component
Plus alte chestii: http://www.antikvariat-kokickovi.cz/ind ... &Itemid=29

 


Re: Intrebari si raspunsuri Dominatrix

Cehoslovacii, din cauza mentalitatilor diferite (nu degeaba au stat sute de ani sub nemti) nu au avut niciodata parte de nuantele grotesti ale comunismului pe care le-au experimentat romanii. Asta explica destule diferente, inclusiv grija mai mare pentru patrimoniul tehnic, dar deja ne indepartam de subiect.

Unde este pastrat acel autobuz "Praha" din 1948 si in ce stare este? Exista poze cu el?
Conform datelor de arhiva al RATB, Serban Voda a fost construit in 1930, nu in 1937. Si a fost depou de tramvaie pana in 1963 cand s-a desfiintat odata cu linia de tramvai de pe tronsonul central al Caii Serban Voda. Ulterior a fost folosit ca autobaza pana in anii '80. Dupa 1990, o parte din teren a fost transferat la Regia de Gaze Bucuresti (ulterior Distrigaz). Restul de spatiu s-a transformat in birouri pentru Serviciul Comercial RATB.
Legat de garajul de la ASE, da, imi amintesc ca am vazut acolo vehicule utilitare ale ITB.

Album despre Bucuresti in 1953? Foarte ciudat, nu stiam de existenta vreunui album editat pe vremea "stalinismului dezlantuit" special pentru occidentali.
Fotografia din 1952 este realizata la Podul Operei.
Despre TV 1 si TV 2, intreaba-l pe utilizatorul bucsan de pe forumul Transira. Dumnealui detine o colectie foarte mare de documente despre productia romaneasca de vehicule de transport public.

 


Go to page:  1  ... 13 14 15 16 17 18 19  ... 76
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Istoria transportului în comun din București şi Ilfov  • 
Choose destination

Since our 2288 forum members have written 421265 posts in 5248 topics and 513 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use