Zona metropolitană BucureștiIstoria transportului în comun din București şi IlfovIstoria rețelei de tramvai din București

 

Topic: Linia de cale ferata ingusta Str Rovine - Mlastina Cocioc (Groapa de gunoi Valea Plangerii)

1 post, 697 views
Linia de cale ferata ingusta Str Rovine - Mlastina Cocioc (Groapa de gunoi Valea Plangerii) ClaudiuBadita

Poate e putin off-topic sau isi are mai degraba locul la linii disparute...

Incarcand pozele planului cadastral din 1911 am dat peste o linie de cale ferata cu un encartament ingust care pleca de la Serviciul de Salubritate (3 linii de garare) de pe Str Rovine cu Str C.A. Rosetti (exact unde azi face curba Dambovita, in dreptul Bibliotecii Nationale) si continua pe:
- Splaiul C.A. Rosetti (azi disparut, de la Biblioteca pana in Bulevardul Marasesti, paralel cu Dambovita)
- Splaiul Vasile Alexandri (actual Splaiul Unirii)
- Pod Vasile Alexandri, aici se incaleca cu linia de tramvai 4 - Sf Gheorghe - Vacaresti - Lanariei,  in dreptul Turnatoriei Lemiatre (Timpuri Noi) (podul a fost demolat in perioada sistematizarii Dambovitei din 1977-1979)
(Pe acest pod in 1929, odata cu inchiderea depoului Lanariei s-a tras linie de cale ferata din gara Filaret, care facea bucla in jurul Parcului Carol pana se incadra pe Lanariei pana la fabrica Lematre. Din ce observ in ortofoto-ul din 1943, de pe aceasta linie intra o ramnificatie ce se despartea in 2 linii si in curtea fabricii de gaz din zona parcului. Linia de CF normala a fost inchisa undeva in perioada anilor 60, posibil odata cu inchiderea Garii Filaret, (pe planul ITB din 1962 linia inca aparea)
- imediat cum trecea podul, CF ingusta se desparte de linia de tramvai si o ia in stanga Str Lanariei, pe Calea Vacaresti dupa care cotea la dreapta pe Str Viorelelor (azi Str. Viorele)
- din Str Viorelelor cotea pe Str Albinelor
-  Din Str Albinelor continua serpuit pe profilul Str Traversei (azi in zona str Visana si inainte prin Parcul Tineretului)
- Destinatia finala Mlastina Cocioc - Groapa de gunoi Valea Plangerii (avea doua ramnificatii in jurul mlastinii)

Mlastina Cocioc se pare ca a devenit groapa de gunoi de pe la 1895 si a tot fost asa pana in 1935 cand in masterplanul de sistematizare s-a dorit convertirea zonei intr-un parc dar din lipsa de fonduri in 1940 a fost data in concesiune catre Uzinele Comunale Bucuresti pe 25 de ani. Din 1965 regimul socialist a inceput edificarea parcului Tineretului, proces prelungit pana in 1974. Au urmat extinderi ale parcului si dupa 1974 cu Sala Polivalenta si Oraselul Copiilor.

Linia ingusta apare pentru prima data pe Planul  Institutului Geografic al Armatei din 1895, o regasim iar in 1911 tot pe harta lor cu traseu clar pe plansele cadastrale si ultima data linia o regasesc pe Planul lui Mihai Pantea din 1921. Posibil ca linia sa fi fost dezafectata odata cu dezafectarea liniei de tramvai si instalarea liniei de tren in 1929.

Nu am reusit sa gasesc date clare despre existenta acestei cai ferate, marturie stau doar aceste 3 harti.
Linie salubrizare la 1895.
1895.png (1.82 MB; downloaded 745 times)
Linie salubrizare la 1911 - traseu general.
Linie_salubritate-1911-0.jpg (113.52 KB; downloaded 747 times)
Linie salubrizare la 1911 - punct plecare (Biblioteca Nationala).
Linie_salubritate-1911-1.jpg (400.38 KB; downloaded 742 times)
Linie salubrizare la 1911 - Pod Lemaitre (Timpuri Noi)
Linie_salubritate-1911-2.jpg (334.47 KB; downloaded 742 times)
Linie salubrizare la 1911 - groapa de gunoi Valea Plangerii.
Linie_salubritate-1911-3.jpg (462.2 KB; downloaded 742 times)
Plan 1921 - CF ingusta pentru transportul gunoaielor.
1921.jpg (317.76 KB; downloaded 744 times)

 


Home page  • 
Parent forum: Istoria rețelei de tramvai din București  • 
Choose destination

Since our 2289 forum members have written 421400 posts in 5248 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use